logo
 

Hvornår har man brug for et digitalt mikrofonsystem til konferencer og møder ?

 


Der findes selvfølgelig mange slags møder, men man kan groft set opdele dem alle i 2 kategorier;
"En til mange" hvor en eller flere talere står med front mod de andre mødedeltagere. Her kan et traditionelt lydsystem – en mikrofon til taleren og højttalere på væggen eller i loftet – sagtens løse opgaven til alles tilfredshed.
Så er der "Mange til mange" hvor alle mødedeltagere kan deltage og bidrage til emnerne på dagsordenen. Her er det straks mere problematisk at bruge et traditionelt lydsystem, da højttalerne typisk peger direkte mod deltagerne, og dermed mikrofonerne.
At opnå klar og tydelig taleforståelse bliver endnu sværere hvis:
  • Akustikken er dårlig. Baggrundsstøj og reflekteret lyd gør det vanskeligere at høre ordentligt.
  • Der er mange deltagere. Flere mikrofoner kræver flere kabler og større lydmixer. Det gør det også vanskeligere for en lydtekniker at justere den rette mikrofon i tide.
  • Mødet afholdes i et midlertidigt miljø. I et konferencecenter eller et hotel, vil det hurtigt mere ligne en rockkoncert, end et møde med alle de kabler der er nødvendige.
  • Det er et formelt møde. Det er vanskeligere at "give ordet" til en specifik mødedeltager med konventionel mikrofon/kabel/mixer konfigurationen.
  • Der tales flere sprog. Hvis der skal tolkes til mødet, kræver det specielt udstyr. Her kan konventionelt udstyr slet ikke løse opgaven.

Der findes systemer der specifikt er designet til at tackle de ovennævnte udfordringer. "Konferencesystemer" kombinerer mikrofonen, kontrollen og højttaleren i en enkel enhed. I stedet for at hver mikrofon skal forbindes direkte med en lydmixer, kobles enhederne sammen i "kæde". I den ene ende af kæden findes den centrale kontrolenhed, der håndterer styring, signal og strøm til de enkelte mikrofonenheder.
Vi har sikkert alle sammen deltaget i et møde hvor frustrationerne vokser fordi alle gerne vil tale på samme tid. Men hvordan løser et konferencesystem dette ? Når der er mange mødedeltagere skifter folk fra "samtale" til "klasselokale" og rækker hånden op, eller på anden måde markerer at de gerne vil bidrage.
En klar fordel ved f. eks Shure DDS 5900 systemet er, at man kan konfigurere systemet til at håndtere begge dele: Folk kan enten tale når de vil, eller de kan trykke på en knap, og så få tildelt taletid af mødelederen.
Et konferencesystem tilpasser sig altså både mødets størrelse og mødets form.
Så nu har vi konstateret at man med et konferencesystem kan undgå ledningskaos, sikre god taleforståelse og afholde effektive møder.

Er et konferencesystem "bare" et Konferencesystem ?
Man kan dele det op i to kategorier: "Diskussionssystem" og "Konferencesystem". Begge leverer det fundamentale til møder: Lydforstærkning, mikrofonkontrol og tilslutning til både optageudstyr og videokonferenceanlæg. Forskellen mellem disse skal findes i størrelse og yderligere funktioner.
Men når nu de har de vigtigste funktioner til fælles, hvilke kriterier skal man så bruge for at vælge mellem et diskussionssystem og et konferencesystem ?

Når et digitalt diskussionssystem er det rigtige valg.
Et diskussionssystem er et nemt og hurtigt system, der ikke kræver eksternt udstyr. Hver enhed indeholder mikrofon, forstærker og højttaler. Alt hvad der skal bruges for at afholde et godt og effektivt møde er indbygget. Opstilling er både nemt og hurtigt. Mødelederen kan styre volumen, aktivere mikrofoner og kontrollere hele systemet fra en PC, tablet eller iPad. Og bekymringer om akustik og baggrundsstøj kan man roligt glemme, konceptet med en mikrofon og en højttaler til hver deltager sikrer god lyd under alle tænkelige forhold.

Når et digitalt konferencesystem er det rigtige valg.
Hvis mødet indeholder emner der skal stemmes om, er et digitalt konferencesystem det rigtige valg. Med et Shure DCS 6000 system kan man foretage afstemninger direkte på mikrofonenheden, og aflæse resultatet omgående, hvis ønsket. Ligeledes kan systemet ved hjælp af personlige ID kort identificere de enkelte mødedeltagere og derved sikre at der ikke afgives ugyldige stemmer. Og selvfølgelig er der mulighed for tolkning på op til 31 sprog, der kan vælges og aflyttes individuelt på mikrofonenheden. Faktisk kan man på modeller med touchscreen også se mødeagendaen samt sende og modtage beskeder deltagerne imellem.

Shure er i forvejen kendt i hele verden som værende det mest troværdige audioprodukt der findes. Og troværdighed er en kernekompetence når det gælder afholdelse af effektive møder.

Kontakt Kasper Bregenborg på 2710 2677 eller: bregenborg@matrixsales.dk for yderligere info.

 


Copenhagen Office: Jydekrogen 8 - DK-2625 Vallensbæk - Denmark - +45 70 25 55 22

Aarhus Office: Sindalsvej 45 - DK-8240 Risskov - Denmark - +45 70 25 55 22